IrisVerlegh.reismee.nl

FIJI!!!!!

Bula allemaal!

Ga er maar eens goed voor zitten want dit wordt denk ik een lang verhaal.
22 April ging ik met het vliegtuig van Auckland naar Nadi, Fiji. In het vliegtuig zat de sfeer er al goed in, de stewardessen en de stewards dragen hier gekleurde fiji blousjes met bloemen in hun haren. Eenmaal te zijn geland op het vliegveld stonden er 4 fijiaanse mannen met gekleurde blousjes, bloemen in hun haren ons welkom te zingen en te spelen op de gitaar, echt een geweldige binnenkomer! Ik kon ook niet stoppen met lachen, ik vind dit echt fantastisch! En niet dat dit alles was, na mijn backpack te hebben gepakt stonden er 2 fijiaanse vrouwen ons op te wachten met witte schelpenkettingen, haha echt leuk!
De eerste 3 nachtjes slaap ik op het maineiland, leuk resort met leuk personeel. Ik zeg wel heel stoer ‘resort’, maar ik slaap gewoon in een dorm met 35 man hoor, haha jaja 35 man in 1 kamer! Maar dit bederfd de pret niet, dat is namelijk erg gezellig! Toen ik aankwam op het ‘resort’ was het al donker, maar dat weerhield mij er natuurlijk niet van op de zee te ‘proeven’ met mijn voeten…mmm heerlijk warm! Het water is tussen de 28 en 30 graden.
De volgende dag ging ik naar de markt om fruit te komen, de locals zitten hier met een stuk of 100 man op een kleedje met verschillende soorten groenten en fruit, dit hebben ze allemaal heel netjes voor hun uitgelegd, erg leuk om te zien.
s’ Avonds was er in het ‘resort’ ‘Kava’ avond, Kava is een traditioneel fiji drankje dat een beetje op modderwater lijkt, maar zeg dit vooral niet hardop! Tijdens de Kava avond zitten de locals in een kring te zingen en gitaar te spelen en staat de Kava in het midden, na elke 2 nummers wordt er een Kava ronde gehouden. Ik ging hier samen met 2 Australiers tussenin zitten om de Kava avond bij te wonen. De Kava wordt geserveerd in een halve cocosnootschelp, voor je deze aanneemt klap je eerst 1 keer in je hand, dan roep je ‘Bula’ (proost, maar tevens ook hallo en dag) en dan drink je de Kava op, hierna klap je wederom in je hand, maar dan 3 keer. De eerste Kava smaakt een beetje naar zoals het eruit ziet, naar modderwater dus, maar dat went vanzelf;) Kava is geen alocohol, je krijgt hier een chill, relaxt en slaperig gevoel van.
De volgende dag heb ik heerlijk aan het strand gelegen en was er ‘s avonds een fijidans, een vuurshop en een strandfeest bij de buren, erg leuk allemaal!
25 April ging ik ‘s ochtendsvroeg met de bus naar de boot om vervolgends de 12-daagse eilandhopping te doen. Ik bezoek dan in 12 dagen 6 verschillende eilandjes bij de Yasawas. Het eerste eilandje was South Sea Island, dit is het kleinste eilandje, je loopt in 5 minuten eromheen, haha.
De boot stopt circa 100m van het eilandje vandaan, je wordt dan vervolgens door een klein bootje opgehaald om naar het eilandje te gaan. Al het personeel (stuk of 7) stond ons zingend en spelend op de gitaar op te wachten, haha wederom echt fantastisch!
Op South Sea Island heb ik 3 Noorweegse jongens en 1 Oostenrijks meisje ontmoet die samen met mij de 12-daagse eilandhopping doen, we zijn nu dus 12 dagen samen. Op South Sea Island slapen we 2 nachtjes, het is echt een prachtig eiland, witte stranden en helderblauw water! Je ziet vanaf de kant de visjes zwemmen. Het eerste wat ik deed was mijn snorkelsetje pakken en het warme water in. Wauw! Echt ongelooflijk hoe helder het water is. Ik heb prachtige gekleurde koralen, blauwe zeesterren en honderden tropische visjes gezien, o.a. Nemo, haha leuk he!?
‘s Avonds hebben we met z’n 5e plus nog wat andere leuke mensen de zonsondergang gezien onder het genot van een heerlijk Gold Fiji biertje. Het eten is ook top, een heerlijk buffet en dat zit allemaal in de prijs in. ‘s Avonds hebben we met z’n alle grappige spelletjes gespeeld en wat Kava gedronken, en jaja het wordt steeds lekkerder;)

27 April gingen we met de boot door naar het volgede eilandje, ‘Waya Lailai’ hier slapen we wederom 2 nachtjes, dit eilandje is een stuk groter, maar alsnog erg leuk. Mijn middagen zijn vaak een beetje hetzelfde: lekker zonnen, snorkelen, zonnen, snorkelen, boekje lezen, chillen in een hangmatje, heel relaxt dus, haha echt genieten!
De eerste avond op dit eilandje was er een typische Fiji avond, we hebben hier traditioneel eten wat bereid is in de ondergrondse oven gegeten (met onze handen!) dit is vooral veel rijst en speciale groente, erg lekker! Hierna traden de Fijianen op met een fijidans en als afsluiting wat Kava.
De volgende dag was er helaas veel regen waardoor je niet meer kan doen dan een beetje met z’n alle binnen hangen.
29 April gingen we door naar het volgende eilandje: ‘Korovou resort’ op Naviti Island, dit was ook weer een ‘groot’ eilandje, ook erg leuk. Hier hebben we ook veel leuke andere mensen leren kennen en hebben we ‘s avonds veel gedanst op de dansvloer. De volgende dag weer lekker in de zon gelegen aan het zwembad, de zee was hier namelijk niet echt geweldig. Einde van de middag kreeg ik een lekkere massage van 1 uur en 45 min. voor maar $25! Dit is circa €8!
‘s Avonds op het strand bij het kampvuur gechilld en hier kwam ik toevallig Ruben tegen, dat was wel erg leuk!
1 Mei was het zondag en begon om 10.00u de kerkdienst, samen met 3 leuke Engelse meiden ging ik hier naartoe, erg leuk om dit mee te maken! De kerk is van buiten wit en van binnen heel kleurrijk. Iedereen (de Fijianen en wij) zingen hier vrolijke liedjes over god, het lijkt net een feestje. Na het zingen werd er en stukje uit de bijbel voorgelezen.
Na de kerkdienst gingen we door met de boot naar het volgende eilandje, ‘Nabua Lodge’ bij de Blue Lagoon regio. Wauw, wauw wauw! Het water is hiet zo onwijs helder, op sommige plekken lijkt het net een zwembad.
Een paar feitjes over Fiji: Bij de Yasawas eilandjes is er geen warm water, jaja ik douche elke dag in koud water! Tussen zonsopgang en zonsondergang is er geen stroom, alleen ‘s avonds en er zijn heel veel muggen! Maar voor de rest: PARADIJS! Iedereen kan hier ook zingen en gitaar spelen, erg leuk.
2 Mei, dit was trouwens mijn honderdste dag van mijn reis (ja ik hou dat bij in mijn dagboek:P) hebben we ‘s ochtendsvroeg de Cavetour gedaan, een grot waar je in kunt zwemmen. Hier was ook even een fearfactor momentje, om van de ene grot naar de andere grot te zwemmen moet je eerst een paar seconde in het donker onderwater zwemmen. Ik heb denk ik wel een halfuur getwijfeld, 100 vragen gesteld of het wel echt veilig is en of het echt niet langer duurt dan een paar seconde. Uiteindelijk, na ±20 mensen voor de laten gaan ben ik toch gegaan. Ik werd begeleid door een man met een zaklamp, eenmaal bij de andere grot te zijn aangekomen was het pik, maar dan ook pikdonker, alleen je hoofd is boven water, de grotten zijn ook heel laag dus je hoofd zit tegen de grotten aan. Niet dat dat alles was, want mensen vonden het leuk om mij bang te maken door in mijn oren te gillen. Oftewel: zo snel mogelijk weg hier! Haha doodeng.
De volgende dag heb ik een snorkeltrip naar de Blue Lagoon gedaan, WAUW dat zijn echt de mooiste stranden, echt prachtig.
‘s Middags zijn we doorgegaan met de boot naar de volgende eilandje, ‘Mantaray’. Ik weet het, ik ben over alles enthousiast, maar dit is echt het mooiste eilandje qua onderwaterwereld en qua sfeer. Echt fantastich met snorkelen, miljoenen tropische visjes, gekke andere soorten visjes, zeesterren, prachtige koralen, haaien, octopussen, echt van alles! De volgende dag heb ik hier ook gedoken, echt geweldig wat je daar ziet!
Helaas sliepen we op dit eilandje maar 1 nachtje, dus aan het einde van de dag gingen we door met de boot naar het laatste eilandje, ‘Beachcomber’, dit wordt ook wel het partyeiland genoemd, elke avond is er een dikke party met heerlijke cocktails. Hier heb ik 3 nachtjes geslapen, ik had er namelijk nog 1 nachtje achteraan geplakt.
Hierna sliep ik weer 3 nachtjes op het maineiland, hier kwam ik Ruben ook weer tegen.

Mijn reis zit er alweer bijna op, morgenavond vlieg ik naar Londen voor 4 nachtjes en dan ben ik 17 mei weer thuis.

En ja, de tijd is echt enorm snel voorbij gegaan!

Nou lieve mensen,
Tot snel weer!

Dikke kus,

Sunshine (zo word ik hier ook wel genoemd:p

Reacties

Reacties

Tim

Living the good life:D Leuk verhaaltje!

Engeline

Lieve Iris,

Wow die foto's. Echt prachtig!! Echt super stoer dat je uiteindelijk toch de Cavetour hebt gedaan. Ik zou dat echt nooit durven.
Meid, geniet van je paar dagen nog in Londen en ik zie je heel snel weer!!
Fijne terugreis.

Liefs x

Lian

Hoi Iris,

ik heb genoten van je reis verhalen en de mooie foto's.
Ik wens je een goede reis terug toe en nog fijne dagen in Londen.
Succes met het wennen in Nederland.

Groetjes
Lian (en Frits)

Ruud Vlaar

Zo hé! Zit het er nu alweer op?? Inderdaad, die tijd gaat ook verrekte snel als je het zo naar je zin hebt! Toevallig dat je Ruben daar ook weer tegen kwam heh!

Wel wie weet komen we elkaar nog wel een keertje tegen in Nederland!

Doe ze de groeten daar!

We houden contact!

X Ruud

Marlou Verhoeven

Iris! Wat een geweldig verhaal weer, nu ik jouw verhaal zo heb gelezen wil ik heeeel graag een keer naar Fiji! Wauuuww! Geniet van je laatste dagen en heel veel succes met wennen in Nederland!

Dikke kus x

Pam

Wauw iris!
wat klinkt dat gaaf!

hopelijk tot snel
xx

Kelly

Yeaah irisjee je bent weer thuis!!! :) :) :)

Sandra

Hoi Iris! Mooie verhalen heb je geschreven! Ik heb even een vraagje. Had jij je ticket naar Fiji van te voren geboekt of in Nieuw Zeeland? Ik zag vorige maand namelijk een heel mooi bedragje voor n retour ticket van auckland - nadi, maar nu is het opeens verdubbeld! Ik was erg benieuwd hoe jij dat hebt gedaan. En heb je op fiji zelf besloten om de 12 daagse eiland hopping te doen? Alvast bedankt voor je antwoorden!
Groetjes Sandra
(sssan@hotmail.com)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!