IrisVerlegh.reismee.nl

Eindelijk weer een verhaaltje :)

Hallo allemaal!

Voor de mensen die mijn verhalen gemist hebben, sorry, het is inderdaad alweer een tijdje geleden. Ik ben ondertussen in Invercargill, het zuiden van het Zuidereiland. Ik zal in een samenvatting vertellen wat ik de afgelopen tijd allemaal heb gedaan/ meegemaakt.
De hoofdstad van NZ, zoals jullie vast en zeker allemaal weten, Wellington is wel een vette stad. Een stuk leuker dan Auckland, veel gezelligheid en veel te doen op straat, het maakte het natuurlijk ook een stuk leuker doordat ik wat leuke mensen had ontmoet.
Vanuit Wellington neem je de ferry naar het Zuidereiland, wordtook wel de hemel van de natuur genoemd. WAUW wat moooi!! Het Zuidereland staat niet alleen bekend om de schoonheid, maar ook dat het daar een stuk kouder is dan het Noordereiland, en dit heb ik gemerkt ook met mijn zomerkleren. haha en ik heb het al zo snel koud..
In Picton te zijn aangekomen hebben Ruben, John (een engelse gast) en ik een wijntour gedaan. We hebben in totaal 32 verschillende soorten wijnen geproefd, haha dat was wel erg lekker ;) Mijn favo was de Summer Riesling 2010, een lekker zomerwijntje, misschien ga ik die wel importeren naar Nederland ;)
Die dag heb ik ook mijn eerste mini aarbeving gevoeld, dat was nog een after schok van de aardbebingvan Christchurch.
Na Picton hebben we met z'n 3e Welmoed, een Nederlands meisje, opgehaald van de ferry. Met haar ben ik nu ook nog aan het reizen, leuke meid, lekker gek en grappig.
Die dag ben ik er ook achtergekomen dat mijn geld er toch wel heel snel doorheen ging, vanaf toen ben ik extreem budget gaan leven. Dan moet je denken aan: bruine bonen en spagetti uit blik als diner en brood met een beetje jam als ontbijt en lunch..njammie!! Welmoed en ik hebben toen ook 4 dagen achtereen gratis geslapen. Nacht 1 in een caravan van een jongen die we in Coromendel hadden ontmoet, hij woont in Nelson en heeft een caravan in de tuin staan. Hier hebben Welmoed, Ruben, John en ik in geslapen, erg chill! Haha. Nacht 2 hebben Welmoed, Ruben en ik met z'n 3e in Rubens auto geslapen, beetje krap maar het is gelukt! Nu moet je niet denken aan een gewone5 persoonsauto, nee dit was een7 persoonsauto waar je de banken naar achteren kan klappen, erg handig dus! Nacht 3 en 4 hebben Welmoed en ik wederom in de auto geslapen met z'n 2e. Nu zullen jullie wel denken, moet je niet douchen dan? - Jaja dat hebben we ook gedaan, we deden net of we gasten van een camping waren en hier hebben we 3 keer kunnen douchen en kunnen koken voor het diner. Bij de 3e keer kwamen ze er wel achter, maar met een leuk smoesje kwamen we hier nog onderuit ook :)
In het noorden van het Zuidereiland is Abel Tasman (hij was een Nederlandse ontdekkingsreiziger) NationaalPark. Hier hebben we een dagtocht van 6 uur gewandeld, ondanks de regen toch erg mooi. De volgende dag hebben Welmoed, Ruben en ik 2 kajaks gehuurd en hebben we 3 uurtjes in prachtig helder blauw water gekajakt, dat was echt super! Vanuit Abel Tasman gingen we met de auto naar Franz Josef, een mooi plaatsje tussen de bergen bij het westen. De westkust is echt prachtig, waar we maar konden stoppen zijn we gestopt voor wat jaloersmakende foto's:)
Na Franz Josef en wat wandelingetjes door de natuur zijn we naar Queenstown gereden, dit is na mijn idee echt de mooiste en leukste stad van Nieuw-Zeeland. De sfeer is super ende stad ligt tussen de bergen en een prachtig blauw heldermeer. Hier zijn Welmoed en ik 3 avondjes goed op stap geweest. Ik heb in Queenstown ook nog naar werk gezocht, helaas zonder resultaat, we zitten al tegen het laag seizoen aan en alle winkeltjes, barrertjes en restaurantjes hebben voorlopig genoeg personeel, erg jammer voor mij en mijn portomonnee. In Queenstown hebben Welmoed en ik wederom 1 nachtje gratis in de auto kunnen slapen, erg chill dus! Wat wel de meest vervelende wekker ooit is: Wanneer er iemand ' s ochtendsvroeg op de ruiten van de auto klopt, haha.
Na Queenstown zijn we naar, wat volgens vele, het mooiste plekje van Nieuw-Zeeland gereden: Milford Sound. En ja inderdaad, het is daar prachtig! Zelfs in de heftige regen was het nog super! Overal komen er watervallen van de bergen, echt onwijs mooi! We hebben daar ook een boottocht gedaan, ik heb op die boot mijn camera geen seconde met rust gelaten, dan snap je vast wel hoe mooi het daar is. Op de boot hadden we trouwens onwijs geluk met het weer; een heerlijk zonnetje. Welmoed en ik hebben daar ook een wandeling gemaakt.
Na Milford Sound hebben Welmoed en ik afscheid van Ruben genomen, Ruben wou gaan vissen in Gore en wij wouden door naar Invercargill.Hier zijn hier naar toe gelift, dit was een erg interessante ervaring. Onze eerste lift was van een hotel, restaurant, cafe eigenaresse die ons graag op de foto wou zetten voor recalmevoor de website, in ruil voor een heerlijke lunch, een wijntje en een lift natuurlijk. Haha dit was wel erg leuk!
Ik heb trouwens van iemand in Queenstown een goudentip gekregen dat er wellicht werk is voor een paar weekjes op Stewart Island, hier hoor ik morgen meer over. I hope so!
Nog speciaal voor mijn lieve familie een culinair stukje (niet dat ik daar als backpackster veel aan heb). In NZ hebben ze niet een speciale menukaart. Ze hebben hier, net zoals in Engeland veel Fish and Chips. Vroeger, hoewel ze dat nu ook nog veel doen (voornamelijk voor de toeristen) bereiden de Maori's het eten in een zogenaamde 'hangi' klaar. Dit is een soort van een put in de grond waar het eten dan op een natuurlijke manier wordt gekookt. Omdat het op veel plekken onder de grond op het Noordereiland zo heet is kan je het eten daar klaarstomen.

Nou lieve mensen, geniet van de foto's en ik houd jullie op de hoogte!

Dikke kus, Iris xxx

Reacties

Reacties

Fre

Nicee story! Ik was zo in je verhaal dat ik vergeten ben uit te stappen in overveen! Klinkt leuk!! Ik bel je volgend weekend xx geniet ervan en ik hoop dat je werk hebt! Xx love you

katja verlegh

Hé Iris,

Wederom jaloersmakende verhalen en natuurlijk de foto's!!! Wat een mooi land, nooit geweten. Maar via jou steken we nog wat op!!! Hoop dat je snel werk vindt zodat je daar nog even kan blijven genieten!!
Tot je volgende verhaal/foto's.
Groetjes,
Katja

Lian

Hoi Iris,

Leuk weer wat van jouw avonturen te lezen en de foto's zijn ook weer super. Wat een prachtig eiland!
Ik hoop dat je snel een baantje vind om de kas te spekken zodat je nog verder op verkenning kan.
Wij hebben ondertussen carnaval gevierd, was erg gezellig.

Groetjes Lian (en Frits)

Engeline

Lieve Iris,

Leuk om weer wat van je te horen! Zo te lezen gaat het allemaal nog steeds helemaal super daar! Leuk ook dat je nu een meisje hebt om mee te reizen.
Veel plezier daar nog.

Liefs x

Oma Verlegh

Dag Iris,
Fijn om weer wat van jou te horen. En zo'n lang verhaal. Geweldig wat je allemaal beleeft, één grote vacantie.Leuk dat je een reisgenootje hebr. En jammer dat je van Ruben afscheid hebt moeten nemen. Geen vervoer/slaapplaats ! meer.Afgezien van zijn gezelschap natuurlijk. De foto´s zijn weer schitterend. Wat een overweldigende natuur.D ie caravan op de foto lijkt qua uiterlijk wel wat op die in Thenon! Ik hoop dat je gauw werk vindt.
Dit weekend ga ik met Katja en Corné mee naar zee. Gezellig. Dag Iris, tot de volgende keer.

Conny

Hee Iris,
Wat maak je toch veel mee zeg daar in een hele andere wereld. Echt heel leuk om het allemaal te lezen en ben ook wel jaloers op je hoor!
Heeel veel plezier nog maar dat gaat je vast wel lukken!
xx

MARTIJN

Hey Schat,

Leuk verhaal en leuke foto's. Veel plezier nog ik ben blij dat het goed met je gaat
P.s waar we het over de telefoon over hadden gaat vanaf mijn kant niet lukken sorry.
xx

Kelly

Hee irisjee!

Ik zat weer eens te kwijlen bij je verhaal en de fotos, grappig als ik het lees krijg ik zelf ook zon avontuurlijk gevoel hahah. En ja voor je het weet zijn je centjes weer op ik hoop voor je dat je werk vind! en dat je weer lekker verder kan.. Want hoelang ben je nu weg eigenlijk? en word het 3 maanden of ga je toch voor de 6?

Heel veel plezier nog lieverd!

Dikke kus!!
Kel

Steef

Hé Irisje,
Wééér een super jaloersmakend verhaaltje van jou gelezen! Echt zo tof wat je allemaal mee maakt! Ik snap wel dat het geld er doorheen vliegt. Hier begint het eindelijk een beetje lekker weer te worden.. Maar nog steeds te koud hoor.. Je krijgt de groetjes van Brian.. We zijn van plan om in de herfstvakantie naar Bali te gaan dus ook ik ben flink aant sparen en op zoek naar een bijbaantje ;) xxxx Steef

Oma

Zie berichtje op je E.mail

Ruud Vlaar

Klinkt goed Irisje!
Idd op Stewart Island in het hotel (de enigste pub) zoeken ze werknemers! Het is een prachtig eiland! Ga zeker even op zoek naar de Kiwi! Een leuk beestje! Ik heb er vier gezien tijdens mij 8-daagse wandeling van het Noord-West Citcuit. Voor foto's en informatie moet je m'n website maar bekijken!

Veel succes!

X Ruud

http://www.kiwi-experience.com

PS. Ik zit inmiddels in Christchurch (wat nog steeds een bende is, 't centrum is nog niet open) en ga hier op zoek naar een baan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!